Kan jag, så kan du!

 


Kan jag, så kan du!

Man behöver absolut inte ha en hög inkomst eller ha andra tillgångar som arv för att bygga en förmögenhet i livet. Förmögenhet - vad innebär det? 

Det finns säkert lika många definitioner som det finns människor, men här menar jag ett överskott som är av märkbar storlek. 

En tillgång som faktiskt gör skillnad i livet.

 Det kan handla om att summan är så pass stor att det utifrån just din livssituation gör att stressen sjunker avsevärt när det handlar om att få vardagen att gå runt eller tanken på om något oväntat sker. Här tänker jag att förmögenheten ska vara större än två månadslöner. Det känns inte tillräckligt stort för att kallas förmögenhet, det är mer en buffert. 

Jag tänker mig åtminstone en årslön, gärna två. Då börjar beloppet blir såpass stort att det faktiskt gör skillnad. 

Med en sådan förmögenhet kan du teoretiskt vara helt utan inkomst i två år utan att förlora hus och hem. I verkligheten är det väldigt osannolikt då vi har diverse skyddsnät som A-kassa och sjukförsäkring mm. Det innebär att du kan gå igen en ännu längre tid av motgångar och svårigheter utan att det leder till en stor påverkan på dina grundläggande förutsättningar i livet så som tex bostad. 

Det borde kunna ta udden av eventuell oro eller stress. 

Sedan är det dessutom så att när du har kommit upp till en ansenlig summa pengar så börjar ränta på ränta-effekten märkas av även i kronor. Det i sin tur leder till att förmögenheten växer snabbare och snabbare. Det är härligt!

Om du dessutom sparar i utdelningsaktier helt eller delvis så får du med jämna mellanrum "lön" från börsen att antingen återinvestera (rekommenderat) eller ta ut. Detta är viktigt framför allt ur ett börspsykologiskt perspektiv. Med det menar jag att om börsen går bra så är allt frid och fröjd eftersom dina besparingar ökar i värde. Om börsen går ner en längre period (vilket sker med jämna mellanrum) så är allt ändå bra då du får utdelningar under tiden som du kan återinvestera i nya aktier som då är billigare än de var innan nedgång. Du får alltså mer aktier för pengarna. Det är trevligt! 

Du kan med andra ord gilla läget oavsett!

Jag har nått en förmögenhet på ca två årslöner före skatt och det har jag gjort utan något startkapital eller föräldrar som varit aktieplacerare. Jag upplever absolut en lägre nivå av stress kring pengar eller oro för framtiden eller mina barns framtid. 

Framför allt eftersom jag vet att jag på lång sikt, med stor säkerhet, kommer öka min förmögenhet i allt snabbare takt pga ränta på ränta-effekten!

Det är en härlig känsla!

Kan jag, så kan du!

Kommentarer