Bravida - köpläge eller säljläge?

 

Det finns åsikter åt båda hållen för tillfället. Vissa menar att nedgången pga polisanmälan i Skåne är överdriven. De menar att det är en isolerad händelse och att beloppen i form av inställda affärer på ca 50 miljoner kronor är småpotatis i sammanhanget. Det tror inte heller att det kommer att visa sig att det pågått en generell saltning av fakturor i bolaget och att det inte har en osund/olaglig kultur i bolaget.

Andra menar raka motsatsen och anser att det är säljläge. De menar att detta kommer sprida sig och att det kommer visa sig att flera kunder kommer polisanmäla och utreda sina affärer med Bravida. De tror att Bravida står inför en kris. 

Det är svårt att veta hur det kommer spela ut sig i nuläget. Var och en måste fatta sina egna beslut som alltid, men helst klart står Bravida inför ett "vägskäl" framöver. Antingen kommer det stanna vid denna nedgång och blåsa över inom kort eller så kommer detta bara vara början på en större kris. 

Jag tänkte delge er hur jag agerar i detta läge. Jag ägde aktier i Bravida när nyheten briserade om fakturafiffel och polisanmälan. Baserat på mina egna erfarenheter av liknande situationer när bolag hamnar i kriser av denna typ sålde jag alla aktier i Bravida direkt. Det är i min mening helt enkelt inte värt risken att behålla dem då nedsidan är för stor i relation till uppsidan. Det är ingen bra risk/reward kvot just nu. Sannolikheten att detta är en isolerad händelse är inte tillräckligt stor enligt min erfarenhet. Det finns en risk att detta är ett större problem och i värsta fall en "kultur" i bolaget som fått fäste. Om så är fallet kommer visa sig framöver och tills dess sitter jag vid sidlinjen och avvaktar tills vi vet mer och risk/reward kvoten ser bättre ut.

Ha en härlig börsvecka nu!

Kommentarer