Hur tänker jag kring portföljfördelning?

 

Jag har i nuläget en porföljfördelning enligt diagrammet. Den är inte klar eller "perfekt", det kommer den säkert aldrig bli. Det kan komma att ändras en aning över tid. Däremot har jag några riktlinjer eller "regler" som jag satt upp för att hela tiden jobba mot att förbättra portföljens riskspridning och styrka.

 Genom att ha innehav i flera olika branscher och länder sprider man riskerna på ett bra sätt. Vidare är det bra om enskilda branscher eller bolag blir för stora och väger för tungt i portföljen. Då kan det behövas att man "trimmar" lite så att fördelningen återgår eller åtminstone närmar sig det önskvärda. Vissa av de små innehaven nedan kommer av att diagrammet nedan även räknar in mina innehav i olika fonder. Branschen övrigt nedan består av bolaget NESTLÈ som är dagligvaru/konsument samt defensivt.


Några av min riktlinjer är:

1. Portföljen måste alltid bestå av minst 4 olika branscher. Helst 5-7 branscher för bra riskspridning.

2. Portföljen ska bestå av både defensiva och cykliska branscher/innehav.

3. Helst 2 eller fler bolag inom varje bransch. Detta för att minska risken vid bolagspecifika problem.

4. En enskild bransch får helst inte väga mer än 25% av portföljens totala värde.

5. Ett enskilt bolag får inte väga mer än 15% av portföljens totala värde.






Kommentarer