Min portföljstrategi - Pengamaskinen


Min favoritmetod för sparande är utdelningsaktier. Som komplement till aktier sparar jag även en andel i indexfond, globalfond samt investmentbolagfond (både svensk och global). 

Lejonparten av mitt sparande ligger dock i utdelningsaktier. Fonderna har jag som en kapitalbyggande maskin. När jag sedan nått en viss nivå eller närmar mig pension eller den punkt då jag bedömer att jag kan leva på avkastningen av min utdelningsportfölj är tanken att jag säljer av fonderna och allokerar kapitlet till utdelningsaktier (högutdelare). På så sätt ökar jag min inkomst av kapitalet i rätt tid.

Min strategi är i hög grad inspirerad av Marcus Hernhag och jag har läst alla hans böcker som handlar om börsen i allmänhet och utdelningsaktier i synnerhet. Vidare har jag inspirerats av mästerinvesteraren Warren Buffet (som de flesta andra). 

Jag letar efter kvalitetsbolag med en bevisad lönsamhet och affärside som har framtiden för sig. Det är även viktigt att de har en god direktavkastning på ca 3-6%. Vidare tittar jag på bolagets nyckeltal de senaste 5 åren och där vill jag se att deras vinst/aktie och omsättning ska ha en stigande trend. Bolaget ska även ha en bibehållen och stigande trend av utdelningar. Deras utdelningspolicy bör vara sådan att ca 50% av vinsten delas ut till aktieägarna. De ska vara utdelningshöjare med andra ord.

Vidare skall bolaget finanser vara goda. Här gäller sunt förnuft i stor utsträckning. Man kommer långt med sunt förnuft. Titta på bolagets tillgångar och lån. Belåningen skall inte vara alltför hög. De finansiella riskerna skall helst vara låga. Vad det innebär varierar från bolag till bolag samt mellan branscher. Gör en research och se om bolaget har goda tillgångar och framför allt om bolaget har dolda tillgångar eller tillgångar som marknaden inte värderar tillräckligt högt för tillfället. 

Då kan det vara köpläge.

Det är i min smak fördelaktigt om bolaget opererar i en bransch som är konjunkturokänslig eller stabil av andra skäl. 

Icke-cyklisk konsumentbransch som tex dagligvarubranschen är en av mina favoriter. 

Bra bolag i denna bransch tenderar sakta men säkert ge en avkastning per år som ligger i linje med index men utöver det tillkommer även en direktavkastning på ca 3-5%. Det blir en bra utveckling över tid med ränta på ränta effekten om utdelningen systematiskt återinvesteras. Om man tittar på tex Mondelez så har aktien utvecklats ca 10% per år i snitt de senaste 15 åren. Lägg sedan till utdelning på ca 3 %.



Kommentarer