Min resa hittills del 1 (kortfattat)

 Jag växte upp i några av Stockholms utsatta områden med föräldrar som kommit till Sverige från andra länder och saknade i och med det vissa förutsättningar jämfört vissa andra barn i Sverige. Jag tror att jag aldrig hörde orden börs, aktie eller ränta under hela min uppväxt. Det föll sig naturligt då mina föräldrar var arbetare i bla sjukvård och byggbranschen samt bodde i en hyreslägenhet. De hade inga lån eller kapital att förränta på något sätt. Vi levde från månad till månad så att säga. 

Under 90-talet då jag var tonåring var det tufft ekonomiskt för oss precis som för många andra. Jag kommer ihåg att jag kände mig "fattig" och drömde om att tjäna pengar i framtiden. Jag insåg att det är viktigt att satsa på tex utbildning och att kämpa för att lyckas i livet. Jag fick det med mig i bröstmjölken i vårt hushåll. - Då måste kämpa dubbelt så hårt som vissa andra för att komma lika långt, fick jag höra av mina föräldrar. 

Jag upptäckte börsen via en klasskompis i 8-9:an tror jag det var. Hans föräldrar var mer bemedlade och de bodde i radhus, hade nyare bil, hus utomlands osv. Min kompis pappa handlade med aktier i rummet bredvid medan vi spelade dataspel efter skolan. Då var det mycket kring Nokia-aktien och hur bra den gick. De tjänade mycket pengar på bla den aktien under min högstadietid. Jag observerade och ställde frågor och lärde mig sakteliga vad en aktie var och hur handdel gick till. 

Mina första aktier köpte jag på den lokala banken i centrum där jag bodde under första året på gymnasiet. På den tiden fanns inte internet på samma sätt så jag stövlade in på bankkontoret och gjorde beställningen i kassen. Sen tog det några bankdagar innan affären gick igenom och man fick den kurs det blev helt enkelt. Sedan var det text-tv som gällde för att följa sina aktier och deras kurser. Varje dag efter skolan gick jag hem och satte på text-tv i vardagsrummet för att de om jag tjänat eller förlorat på mina aktier. Mina första affärer gick inte bra. Jag minns inga detaljer, men jag minns att jag förlorade och tröttnade. Det gick inte lika bra som för min kompis pappa. Det var inte lika lätt... 

Fortsättning följer! 😁

Kommentarer