Epiroc - "hackor och spadar"

 




Jag tror stenhårt på investeringsprincipen om "hackor & spadar". Det innebär att man investerar i de företag som förser andra företag med det de behöver för att bedriva sin verksamhet och konkurrera om slutkunderna. Det finns många exempel på detta men en av de mest kända historiska situationerna är under guldrushen i Klondike i USA. Under guldrushen var det många som investerade sina livs besparingar i att leta guld med drömmar och hopp om att bli rik snabbt. Vissa lyckades medan den stora majoriteten misslyckades. Lite grann som att spela på Lotto.

Under denna era var det några som insåg att det fanns en marknad i kölvattnen av guldrushen som var väldigt lönsam men risken var väsentligt mkt lägre. Det handlar om de som insåg att de kunde sälja de verktyg som guldgrävarna behövde för att kunna leta guld. Det fina med denna affärsidé är att det inte spelar någon roll för dem som säljer hackor & spadar VEM som lyckas hitta guld så länge som många försöker. De säljer sina produkter oavsett. Många menar att de enda som blev rika i någon större utsträckning under rushen var just dessa personer som sålde sådant som täckte guldgrävarnas basbehov.

Jag försöker investera efter denna filosofi när jag bygger min aktieportfölj. Det leder mig till företaget som nämns i rubriken...Epiroc. 

Internet, AI samt elektrifieringen av samhället driver på ett behov av koppar och en rad andra metaller och mineraler. Dessa utvinns i gruvor. De företag som driver dessa gruvor behöver verktyg och maskiner. De behöver även andra produkter som uppfyller deras basbehov. När verktyg och maskiner går sönder behöver de repareras. Borrar och olika dämpare mm slits ut och nya behöver beställas med jämna mellanrum. 

Epiroc tillgodoser detta behov globalt. Därför köper jag Epiroc.



Kommentarer