Jag välkomnar Handelsbanken A med öppna armar

 

Mitt senaste inköp och fokus-bolag är Handelsbanken A. Jag har tagit en position iom rapportfallet härom dagen. Se grafen nedan. Sedan mitt köp har kursen gått ner ytterligare lite grann. Det är enligt min mening ett riktigt bra köpläge nu om man vill öka på sin bransh-del inom finans med ett riktigt kvalitetsbolag. 



Morningstar har i sin analys av bolaget satt "fair Value" till 137 SEK vilket gör dagens kurs på under 96 SEK till ett kap. Det innebär en uppsida på ca 42% till "fair Value". 
Samtidigt ser bolagets finanser och resultat riktigt stabila ut. Se bilder. 
Man ser en fin och stadig ökning av vinst/aktie, omsättning/aktie samt ROE. 



Vidare ser utdelningshistoriken riktigt fin ut med en stadig ökning sedan covid19-pandemin och den slopade utdelningen 2020. Direktavkastningen är i nuläget aptitliga 6,76 %.





Slutligen kan konstateras att Handelsbankens historiska kursutveckling även den ser bra ut. Aktieägare har genom åren fått både en god direktavkastning och en god kursutveckling bortsett från de senaste 10 åren då kursen underpresterat jämfört med index. Det torde tala för att nästkommande 10 år blir bättre med en upphämtning till mer rimliga nivåer.





Kommentarer