Aktieägare vs. bolagsägare

 


Jag finner ofta mig själv växla mellan att ha inställningen att jag är en delägare i de bolag som jag investerat i, och att jag är aktieägare i de bolag jag investerat i. 

- Vad är då skillnaden?, kanske du undrar.

Jag kan tycka att det är ganska stora skillnader mellan dessa två mindset/inställningar.

Aktieägare i bolag

Om man har fokus på aktiekursen och med det ofta lite mer kortsiktigt tänk, så tenderar det att bli mer stressigt eftersom bruset i media blir mer relevant då. Man måste hänga med i allt som händer och sker för att inte riskera att missa något som eventuellt kan få kursen att sjunka. Fokus är på att bygga kapital och aktieanalys står högt på agendan. I denna mindset brukar ingå att följa sina innehav via bla teknisk analys för att se rådande trender och med dessa försöka pricka in bra köp och sälj-lägen.

Delägare i bolag


Med denna inställning fokuserar jag mer på bolagets finanser och långsiktiga utsikter. Jag tittar på om bolaget tjänar pengar från år till år samt om vinsterna ökar över tid. Jag tittar på utdelningshistoriken och vill se bibehållen och höjd utdelning från år till år. Helst även under krisår genom historien. Jag tittar även på huruvida bolaget "ligger rätt i tiden" genom att verka i en bransch som på olika sätt gynnas av en eller flera megatrender. (tex AI eller grön omställning)
Denna inställning gör mig mer långsiktig som investerare och det innebär att jag inte behöver följa med lika intensivt i bruset för att inte riskera att missa något kortsiktigt viktigt. 
Jag har en horisont på flera år, vilket sänker stressen.  Det som kan få mig att sälja av aktierna i ett bolag som jag deläger är om utdelningen sänks eller om bolaget kommer med en riktigt dålig rapport som sannolikt kommer leda till en period av sjunkande vinster mm.

Personligen är min investeringsteori att försöka vara i "delägar-mode" så ofta som möjligt. 
Jag försöker leva efter den gamla devisen "It´s time in the market, not timing the market."
Hur tänker ni?

Kommentarer