Fungerar teknisk analys?

 


Min upplevelse är att denna fråga delar upp åsikterna i två läger. 

De som är för och de som är emot teknisk analys.

Vissa hävdar att det inte fungerar alls och att det inte finns någon evidens som stöder det. Andra tror stenhårt på teknisk analys och använder sig av det dagligen.

Personligen ligger jag lite mitt emellan. Jag anser att svaret på frågan kan bli både -och, beroende på i vilket sammanhang man menar. Det beror även på vad man menar är orsaken till att det fungerar eller inte. Det är en komplicerad fråga känner jag. 

Jag använder mig av teknisk analys när jag ska avgöra "rätt" läge att köpa in mig i nya innehav eller fylla på/sälja i befintliga. Jag har även vid flera tillfällen "swingat" framgångsrikt i vissa aktier med hög volatilitet. Ibland har det inte funkat, men det har blivit rätt oftare än det blir fel hittills. 

Baserat på det känner jag att det "fungerar" med teknisk analys. 

Däremot finns det ingen naturlag som säger att en aktiekurs rörelse kan förutses baserat på dess historia. Det förstår nog alla. Det handlar om sannolikheter och aktuella värderingar hos investerare. Tittar man på teknisk analys så blir man hjälpt att se dessa mönster enligt min mening. 

Sedan är det min övertygelse att teknisk analys är lite som en "självuppfyllande profetia" eftersom tillräckligt många och stora investerare använder sig av verktyget när de fattar sina investeringsbeslut. Det leder i förlängningen till att de trendintervall som läggs genom teknisk analys i stor utsträckning hålls och blir verklighet genom påverkan och förväntningar hos marknaden.


Vill du komma igång och prova teknisk analys så erbjuder investtech.com en gratis AI genererad analys på medellång sikt. Det är en bra start och den har fungerat bra för mig.  Se bild ovan.

Man ska inte heller glömma att de flesta beteendeforskare är överens om att vi människor har en tendens att leta och se mönster i det mesta, även där det kanske inte finns ett mönster. Vi har även en tendens att leta och se sådant som stöder vårt önskade utfall. (bias)


Min känsla är att detta psykologiska fenomen är en av anledningarna till att teknisk analys "fungerar" i praktiken.

Vad är er åsikt?

Kommentarer