Börskrasch, panik och sen business som vanligt...här kommer en småsparares guide genom kaoset.



Hej på er, kära läsare!

I dag ska vi ta oss an det lite skrämmande ämnet: kraftiga nedgångar på börsen.

Nu vet jag att många av er kanske sitter med hjärtat i halsgropen när ni ser röd markerade siffror på er handelsplattform. Men oroa er inte!

Själv har jag gått en timmes promenad i morse för att efter några "fyndköp" av investor och Industrivärden åka och sola och bada i 2 timmar.

Nu sitter jag med en kaffe på baksidan och bloggar och panik och börskrascher. Snacka om tvära kast!

Tillbaka till ämnet för detta inlägg. Hur ska man förhålla sig till kraftiga kast och nedgångar på börsen?

Låt oss ta en snabb resa genom historien.

Ni kanske minns kraschen 1929?

Ja, den där kraschen som fick folk att lika gärna kunna gå och sälja sina gamla LP-skivor för att få ihop till middagen. Om jag hade varit där då, skulle jag troligen ha kastat mina aktier ut genom fönstret, skrikande: "Varför lyssnade jag inte på min mormor? Hon sa alltid att spara är viktigt!" Men om man istället hade stått kvar och köpt aktier när priserna var som lägst skulle man ha gjort en riktigt fin hacka idag.

Vi hoppar fram till 2008, då vi hade vår valuta av otur – finanskrisen.

Jag minns att jag satt vid min dator, svettandes och med frasen "HBO – Hur Borde Jag Agera?" snurrande i huvudet. Men här är den stora lärdomen: de som handlade flitigt under nedgången, istället för att panik-sälja, kunde ha sett en fantastisk uppgång under de följande åren. Ta bara en titt på aktier som Apple och Amazon! Så till alla er som trodde att Amazon bara var ett ställe för att köpa böcker: ni har nog sett hur det slutade.

Så, hur agerar jag då vid en kraftig nedgång?

För det första, jag tar ett djupt andetag. Andas in genom näsan, andas ut genom munnen. Tänk på något roligt. Kanske en katt i en kofta som surfar på en sköldpadda (ja, det är det första jag kom att tänka på – vi kallar det en mental övning).

Steg två: Jag kollar mina investeringar. Har jag investerat i kvalitet?

Om ja, då finns det ingen anledning att oroa sig. Ett citat som jag älskar är: "It´s time in the market, not timing the market." Håll fast vid kvalitetsföretagen – de är som den där vännen som alltid står fast vid dig när du behöver det som mest.

Här kommer det roliga:

Om jag hade köpt aktier i Coca-Cola under kraschen 1929, skulle jag ha fått dem för en riktig godbit. I dag? Tja, bara ett par hundralappar skulle ha växt till tusentals kronor genom åren. Lägg där till alla utdelningar genom åren som dessutom vuxit årligen i 52 år.

Hur känns det att dricka en cola när man vet att man också är delägare i företaget? Som att beställa en pizza och inse att man också äger pizzerian!

Och sist men inte minst, ge inte efter för hysterin.

Nyheterna älskar att måla upp svartmålade bilder som om vi är på väg mot en ny apokalyps. Nytt tips: Om någon säger att världen går under, så kolla på börsen.

Det är troligtvis det bästa tillfället att handla, inte sälja!

Så kom ihåg, är börsen ner? Ha humor, gör en plan, och gör inte som jag gjorde under finanskrisen – låt inte paniken styra.

Tänk hellre på att historia gärna upprepar sig, och att det ibland är i motvind vi kan hitta de bästa möjligheterna.

Lycka till och kom ihåg:

En nedgång på börsen är bara en chans att köpa mer av det du älskar – med stil! 

Kommentarer