Defensivt alternativ i tider av Tech-oro som går mot strömmen.


I tider av börsoro tenderar investerare att röra sig från volatila tillväxtbolag till mer stabila och defensiva aktier som dagligvaruhandeln och läkemedelsbolag. 

Så verkar bli fallet även denna gång.

I torsdags och fredags föll börserna över hela världen med flera procent per dag. 

De stora techbolagen på USA börsen dippade ordentligt. 

Det var blodrött på OMX, Dow Jones, Nasdaq, Tokyo mfl.

Hur gick det för min portfölj i fredags när OMX stängde på ner 3,15%?

Jo, den slutade på upp 0,03%!

Varför?

Hur?

Svaret är enkelt.

Jag har medvetet undvikit Mag7 och andra "heta" tillväxtbolag. 

Dels för att det inte är min investeringsfilosofi, men främst för att värderingarna är galet höga med PE på typ 70. På vilken planet är det rimligt?

Man vill inte vara "This guy"



Jag vill absolut inte vara en domedagsprofet på något sätt, sådana finns det gott om ändå, utan jag försöker bara sakligt påpeka att det inte är hållbara värderingar på mag7 & Co. 

Förväntningarna som byggs upp i hypen är inte rimliga eller genomförbara. 

Jag tror att vi nu ser början på en korrigering nedåt.

Det kommer innebära att fokus flyttar mot den typ av bolag som jag älskar att äga. 

Kvalitetsbolag med bevisad lönsamhet över tid och genom kriser. Bolag med relativt låg värdering och noll hype. Bolag som ger en stabil och stadig vinst från år till år. Bolag som dessutom delar ut ca 3-5% årligen. Bolag som dessutom höjer denna utdelning från år till år, och har gjort det i 20-50 år på raken!

Vilka är då dessa bolag?

Det finns många av dem och samlingsnamnet är Dividend Kings och Dividend Aristokrats, beroende på hur många år de har höjt utdelningen i rad.

Jag äger en rad sådana men jag tänker nämna tre stycken av dem i detta inlägg.

Mondelez (ej Aristokrat, endast 10 år av höjningar i rad), Coca-Cola och Colgate Palmolive.

Jag tänker lyfta fram Mondelez speciellt. 


Alla dessa tre överträffade förväntningarna för Q2-24 och steg med ca 2-3% medan OMX föll med ca 3% i fredags.

Mondelez gjorde dock mer än så - de höjde sin utdelning med hela 11%!




Läs hela deras rapport för Q2 här: 

https://ir.mondelezinternational.com/static-files/6add900b-881e-4dca-a686-e451f24bc046

Det resulterade i att investerare flyttar sina tillgångar åt deras håll lite extra mycket nu när det är osäkert om vi står inför en bubbla inom tech, eller om det bara blir en korrigering på ca 10-15%.

Jag personligen köper mer av dessa bolag. I torsdags och fredags köpte jag mer och jag tror att jag kommer köpa mer nästa vecka beroende på hur det utvecklar sig. 

Ett alternativ är att spara pengarna på ett räntekonto tills det värsta är över och bolag som tex. Investor är väldigt köpvärda för att då fynda i dessa. 

Jag kommer försöka göra båda delarna då jag tror på diversifiering och aldrig stoppar alla ägg i samma korg.

Kommentarer