Novo Nordisk på shoppinglistan!



 Jag shoppar Novo Nordisk denna vecka efter att kursen sett en ca 18 %-ig nedgång senaste månaden.

Kortsiktiga dåliga nyheter har lett till en i min mening överdriven marknadsreaktion (som ofta händer).

Jag ser NOVO som en stabil global aktör med mycket goda framtidsutsikter. 

De är i täten på "fetmaläkemedelsrevolutionen. "

Vi har endast sett börjar på denna revolution. 

Markanden är enorm räknat i miljarder dollar och även om konkurrensen nu har börjar hårdna så ligger NOVO och Eli Lilly långt före alla andra. 

Däremot är NOVO mycket lägre värderad än Eli Lilly.

De bör kunna cementera en stark position och marknadsandelar.



En annan faktor som stärker NOVO i min bok är det faktum att det har höjt utdelningarna kraftigt år efter år. Det är något som kommer leda till en god avkastning över tid med ränta på ränta-effekten. 

Vidare är inte läkemedelsbranschen speciellt ränte eller konjunkturkänslig. 

Det ger portföljen en viss motståndskraft mot stora svängningar, vilket leder till bättre sömn generellt. =)

Jag delar på mitt "läkemdelsinnehav" mellan just NOVO och Johnson & Johnson. 

De kompletterar varandra inom just den branschen tycker jag eftersom J&J är ett konglomerat med bredd i sitt utbud tex via hygienartiklar, listerine, plåster och linser. 


Ha en grym vecka!

Kommentarer